Mindfulness

Mindfulness kun je omschrijven als “aandachtigheid”, met je aandacht aanwezig zijn. Het is de tegenhanger van de dingen doen zonder dat je je er van bewust bent.

Soms lijkt het leven heel rustig voort te kabbelen, maar plotseling kunnen er grote veranderingen optreden en wordt het uiterste van ons gevraagd.
Stress is alles wat ons belast, wat voor teveel staat. We kunnen de maalstroom van onze gedachten niet meer stopzetten, we maken ons zorgen over onze financiële situatie, over onze relaties, over werk, over het hele leven.
Vaak gaat dat gepaard met uitputting, verwarring en lichamelijke klachten.
Er ontstaat een chaos van gedachten over vroeger, morgen en vandaag en je blijft oude gedachten en gedrag herhalen, niet in staat de macht van die gedachten te doorbreken. Je lijkt de vrijheid om te kiezen te zijn kwijt geraakt.

Aandacht brengt je terug in het hier en nu en helpt je de cirkel te doorbreken. Aandachttraining richt zich niet op verandering van problemen, maar op verandering van onze relatie tot problemen.

Mindfulness gaat om het bereiken van een middenweg. Niet negeren wat je voelt, maar er ook niet door overspoeld raken. Contact blijven houden met wat er gebeurt, zonder je erin te verliezen. De vrijheid behouden of herwinnen.
Mindfulness is niet zweverig; je blijft of komt met je beide benen op de grond. Het is een praktische oefening die je in staat stelt een eind te maken aan stress, depressiviteit en spanningen.

De Mindfulness Training is ontwikkeld door de Amerikaanse arts en wetenschapper Jon Kabat-Zinn. Hij werkte met patiënten die “uitbehandeld” waren en leerde ze via Mindfulness hun eigen kracht te gebruiken om anders met zichzelf en met hun pijn, stress en vermoeidheid om te gaan.

Delen: